Direktlänk till inlägg 30 oktober 2013

Recension -Eld

Av Elise - 30 oktober 2013 21:30

Fortsättningen på Cirkeln trilogin hettas upp några tusen grader av Eld.

   

Namn: Eld


Original titel: -


Del: ⅔ (Cirkeln)


Författare: Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren


Omslag

Samma omslag som förra boken. Liten besvikelse, men i Eld förklaras varför det är ett hjärta, ett par rosor och massa annat tjofs på framsidan. I ett tillfälle ska Linnéa sitt och rita detta. Vilket gillas. Now i can die in peace.


Handling/förtal

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.


Jag var förvånad över hur bra uppföljaren till Cirkeln blev. Dem flesta böcker brukar ha en kanonbra första bok, sedan tappa allt i andra boken och slutligen falla med näsan i marken på tredjeboken. Inte Cirkeln trilogin. Alla lösa trådar från förra boken knyts samman. Jag har stora förväntningar på Nycklen som är den sista delen i trilogin.  


Karaktärerna:

Ida- I förra boken fick vi lära känna en mycket fåfäng karaktär med inte så mycket karaktärs drag. I Eld utvecklas Ida otroligt mycket. Hon får med personlighets drag och blir en mer verklighets trogen karaktär.


Anna-Karin- Jag blir mer än glad av att Anna-Karin är med. Även fast hon kan vara för mycket  ibland så känns det som Anna-Karin får boken lite rolig och lättar upp stämningen.


Vanessa- Vanessa är lite mer av en ‘ryck-på-axlarna’ karaktär. Man vet inte riktigt vad som  gör henne speciell. Hon är en typisk tonåringstjej i min ögon.  


Linnéa- Linnéa är min absolut favorit karaktär Dels för jag känner igen mig på hela emo förlora en vän i självmords saken. Och sen så verkar hon mest avslappnad av dem alla. Me gusta!


Minoo- Minoo utvecklas otroligt mycket i Eld. I första boken känns hon ganska meningslös I

Eld får hon en plats och det blir mer intressant att läsa delarna där Minoo är med.


Författaren

Författarna till denna bok är ingen mindre än Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Cirkeln är deras första bok tillsammans. 2012 gav dem ut Eld och 2013 ger dem ut Nyckeln som är båda uppföljare till Cirkeln.


Betyg 5/5 Det här blir svårt att toppa Nycklen….

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elise - 19 maj 2015 18:07

Så, då var det klart. En ny blogg, ett nytt system och ett nytt inlägg Allt hittar du där: http://bokmonstret.weebly.com/ Tack för den här tiden bloggplatsen. ...

Av Elise - 17 maj 2015 16:58


Nu har det varit stilla här i ungefär 5 månader. Känns som jag svikit er och mig själv, men jag har verkligen inte haft mycket tid det senaste halvåret. Skolan och familjen har kommit i vägen och jag har helt enkelt inte hunnit. Nu är det snart som...

Av Elise - 26 december 2014 10:45


En magnifikt serie har (självklart) ett lika magnifikt slut!   Titel: De rätta Orginal titel: Specials Del: 3 av 3 Författare: Scott Westerfeld   Omslag Jag har tidigare skällt på dem fula omslagen till trilogin. Men jag ska ärligt...

Av Elise - 24 december 2014 19:36


 

Av Elise - 24 december 2014 13:08


God jul bokslukare! Idag vill jag tipsa er om bloggen Bokmarsvinet   Bloggen handlar om (surprize, surprize) om böcker. Amayah är 12 år gammal och hennes blogg är relativt ny, men hon har haft en tidigare som jag har följt. I sin blogg har Am...

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards